Történet:
A londoni metró (angolul London Underground) az angliai Nagy-Londont és néhány szomszédos területet (Essex, Hertfordshire és Buckinghamshire), tizenegy vonallal kiszolgáló, teljesen villamosított metrórendszer. Ez a világ legrégebbi metrója, és az egyik legnagyobb a vonalak összhosszúsága szerint. 1863. január 10-én nyitották meg Metropolitan Railway néven, akkor még csak két vonallal (ezek nagy része ma a Hammersmith & City line részét képezi). A hálózat 55%-a a földfelszín felett halad, annak ellenére, hogy angol nevének jelentése „londoni földalatti”. A helyi lakosok a metrót the Underground, vagy bizalmasabb stílusban the Tube néven emlegetik az alagutak henger alakú formája miatt. A metró 268 állomást szolgál ki és több mint 400 kilométeres pályán futnak a szerelvények, ám számos vonalat és állomást már megszüntettek. 2005-2006-ban 971 millió utas, 2006-2007-ben pedig a metró történetében először több mint egy milliárd ember utazott a londoni földalattin. 2007 márciusában naponta 3 millióan használták a hálózatot, ám ez a szám hétköznap elérte a 3,4 millió főt.
2003-óta a londoni metró a Transport for London (röviden TfL) működtetése alatt áll, amely Nagy-London világhírű kétszintes autóbuszait is üzemelteti. A korábbi London Underground Limited a London Regional Transportnak volt a leányvállalata.
Utazás:
A metrón a 11 Line-t(vonalat) jellegzetes színekkel jelölik:
![](http://gsmarket.co.uk/documents/11tubevonal.jpg)
A metrón is az Oystert használjuk, és ott is kapus rendszer van. Oda kell érintened a feltöltött kártyát a sárga Oyster emblémával ellátott kapuhoz, a rendszer megjegyzi, hogy hol léptél be, majd mikor utadat elvégezted, megint "csippantasz", így a gép kiszámolja, hogy melyik zónából léptél be valamint ki, és így állapítja meg az utazásod díját. Mivel 9 zóna van(a színesek a vonalak!) és az 1-es zóna a belváros, egyértelműen az a legdrágább. De nem kell nagyívben kerülnöd az 1-es zónát, átszállhatsz ott nyugodtan, mert ha 3. zónából a 4. zónába indulsz, és metrót kell közben cserélned, akkor a gép a 3-4. zónáig számolja ki az árat. Ha metrón utazol, figyelj, hogy az Oyster legyen feltöltve legalább 5 fonttal, a biztonság kedvéért.
Az Oystert feltöltheted az állomás jegyinformációs pultjánál, de ott a min. feltöltés 5 font. A kapunál közvetlenül is vannak jegyautomaták, ahol akármennyi pénzzel feltöltheted kártyádat. Ha egész nap utazgatsz, érdemes napi jeggyel feltölteni Oystered, ennek ára természetesen a zónáktól függ. 5.10-14.20 fontig is elmehet az ár. Ha ezt az opciót választod nem csak a Tube-on, hanem a helyi tömegközlekedés bármelyik formáján(pl. busz, DLR) is utazhatsz. A heti bérlet is ugyanígy működik, csak ennek ára 19.00-67.80 fontig is elmehet. Ha csak átutazóban vagy, és szeretnéd a várost megnézni, vásárolhatsz napi papír alapú jegyet--> Travalcardot, ez 1 napra minden tömegközlekedési eszközre szól. Ha több napot töltesz itt, ennek az ára nem kifizetődő, bár itt nem kell Oystert használni. A biztonság kedvéért elmondom itt is, hogy egy Oystert csak 1× kell megvenni, ára 3 font.
|